Subhanallah,Ketukan Untuk Orang Tua Bila Buah Hati Anda Terkena Penyakit Ini,segera lakukan tindakan atau melakukan tindakan ini,semoga bermanfaat


Cuaca panas sekarang ini memanglah banyak berikanlah ketidakselesaan pada kebanyakan orang terutamanya bayi yang masih tetap kecil. Pada resiko yang mudah diserang pada si kecil akibat cuaca panas yakni permasalahan ruam. 

Ruam sememangnya demikian persamaan kata dengan bayi dan kanak-kanak berusia bawah dua th.. Grup ini seringkali dijangkiti ruam yang akan membikinkan mereka berasa kurang selesa. 

Ini kerana bayi dan kanak-kanak kecil mempunyai kelenjar peluh yang belum masak jadi apabila mereka berpeluh begitu banyak akan mengakibatkan pori kulit terhambat dan peluh tidak keluar selanjutnya ruam akan nampak. 

Bila anda perasan ada bintik-bintik ruam merah di bahagian leher, dahi, muka dan celah kelangkang, itu perlihatkan si kecil dijangkiti ruam. Keadaan mungkin saja semakin teruk bila anda sukai menggunakankan bayi topi, pakaian yang ketat dan tebal. Ruam akan semakin cepat merebak. 

Ruam sesungguhnya berikan petanda yang anak anda ada pada suhu yang begitu panas. Untuk pengetahuan, apabila anda tidak menurunkan suhu badannya, bayi mungkin saja saja peroleh permasalahan lain yang lebih serius seperti strok haba. 

Lebih teruk lagi suhu badan bayi berisiko untuk naik lebih tinggi dan dia dapat alami nyahhidrat! 

Walaupunbagaimanapun ruam ini tidak menyakitkan anak anda cuma mungkin saja apabila badannya berpeluh dan melekit, kesempatan dia akan berasa gatal dan pedih. Sudah tentu ia akan membikinkan anak anda mudah merengek dan meragam. 

Jadi, apabila anda sudah perasan bintik-bintik merah di beberapa bahagian badan anak, selekasnya bertindak untuk menghindari permasalahan jadi semakin buruk. Ini langkah yang anda mesti untuk buat melegakan ketidakselesaan si kecil! 

1. Kurangkan Kepanasan Bayi 

Yakinkan anak anda tidak senantiasa ada pada kondisi yang panas sama ada waktu dia tengah tidur atau bermain. Beralih ke bilik yang berkipas atau berhawa dingin. Tidurkan bayi dalam bilik yang berangin dan tidak panas pada saat malam. 

2. Pakaian Bersesuaian 

Dalam cuaca panas jangan sampai pakaikan bayi anda dengan pakaian yang bertutup, ketat dan daripada fabrik sintetik seperti poliester atau nilon yang memerangkap panas. Fabrik kapas yakni pilihan yang cocok dan selesa. Apabila dapat, sering buka pakaian anak dan biarkanlah dia saat itu juga dengan hanya memakai lampin sahaja. 

3. Sejukkan Badan Bayi 

Tempat kulit yang dijangkiti ruam akan jadi kemerahan dan gatal seumpamanya panas dan berpeluh. Oleh itu optimis anda sentiasa menyejukkan tempat itu sama ada mengelap dengan tuala basah yang sejuk atau memandikan bayi di bawah pancuran air. Selanjutnya biarkanlah kulitnya kering sendiri dan sebolah mungkin saja tidak butuh mengelap anak dengan tuala. 

4. Manfaat Losyen Calamine 

Losyen calamine sememangnya ubat paling mujarab untuk permasalahan kulit ruam dan kerengsaan. 

5. Manfaat Cream Hidrokortison 

Penggunaan krim ini hanya dapat ditangani atas saran doktor atau ahli farmasi sahaja seumpamanya permasalahan ruam jadi semakin teruk. 

Sebaiknya ibu bapa perlu menghindari daripada menggunakan sebarang losyen dan salap tanpa ada saran doktor kerana ia ditakuti akan membuatkan ruam jadi lebih teruk. 

Bawalah anak anda bertemu doktor seumpamanya dia demam, suhu badan selalu jadi tambah dan ruam jadi semakin teruk selepas empat hari.

Subscribe to receive free email updates: